‘Welkom op mijn website!’ – over hoe je bezoekers een warm gevoel geeft

12 mei 2011 | Joram Dees

‘Welkom bij Jansen BV! Van harte welkom op onze website, neem eens rustig de tijd hier rond te kijken en onze niet-geoptimaliseerde teksten met veel te lange zinnen door te lezen.’

Wanneer je Googelt op ‘Welkom op onze website‘ zul je verbaasd zijn over het aantal hits. Er zijn dus blijkbaar al veel mensen die een gastvrije website ingericht hebben… Of niet? Je raadt het antwoord al, dit is inderdaad niet gastvrij. Want deze tekst is in bovengenoemde gevallen de belangrijkste tekst (de titel van je homepage) van de hele site. Hier zou bijvoorbeeld moeten staan: Jansen BV, wasmachinereparateur in Utrecht, 24/7 beschikbaar.

In dit artikel zal ik wat tips geven hoe je een website gastvrij maakt. Want dat willen we toch allemaal, onze klanten een warm gevoel geven? Ik zou een oneindige lijst met tips kunnen geven om je site gastvrijer te maken, maar hier alvast een aanzet.

1. Zorg dat je online gevonden wordt

Online vindbaarheid

Wanneer ik zoek op wasmachinereparateurs in Utrecht, verwacht ik anno 2011 ook daadwerkelijk de beste reparateurs in Utrecht te vinden. Dat hoeft niet per definitie een nummer 1 ranking van de betreffende site te zijn. Werken aan je vindbaarheid is niet alleen on-site. Wat tips:

  • Meld je aan bij Google Places, het bedrijvenoverzicht van Google. Google Places is de online variant van de aloude Gouden Gids.
  • Zorg dat je een vermelding krijgt op relevante overzichtspagina’s, die zelf op betreffende zoektermen al hoog scoren in Google
  • Optimaliseer tenminste de teksten voor zoekmachines. Zo kom je op relevante termen naar boven in Google.

Kan een bezoeker je bedrijfsadres goed vinden?

Zorg ook dat bezoekers gemakkelijk naar je toe kunnen komen. Tips:

  • Bespaar je de tijd een routebeschrijving uit te typen. Plaats gewoon Google Maps met ‘directions’-functionaliteit, zodat je bezoeker snel vanaf elke willekeurige locatie een routebeschrijving en kaartje kan opvragen.
  • Zorg dat de routebeschrijving gemakkelijk uit te printen en per e-mail door te sturen is.
  • Plaats je adres altijd op de contactpagina. Leuk zo’n formulier, maar een bezoeker wil je adres gewoon in zijn TomTom invoeren en dan verwacht hij/zij een adres op de contactpagina.

2. Zorg dat je bezoekers naar binnen kunnen…

Open deur? Denk het niet. Er zijn nog steeds veel toegankelijkheidsproblemen op internet.

  • Zorg dat je site ook zonder www ervoor bereikbaar is. Als iemand bij de achterdeur aankomt is het op zijn minst vriendelijk om te zorgen dat deze of open is, of er een briefje hangt om je door te verwijzen naar de hoofdingang.
  • Is al je content alleen zichtbaar in Flash? Mocht je zwaarwegende redenen hebben je site in Flash te maken, zorg dan voor een fallback in HTML. Veel mensen hebben flash geblokkeerd, het is vaak traag en laat browsers crashen. De offline variant? Zet je bureau maar in een bankkluis met een cijferslot op de buitenkant en nodig je klanten dan uit om op de koffie te komen.

3. Zorg dat je bezoekers de weg vinden

Vergelijk een website met een enorm bedrijfspand. Je kunt dan twee dingen fout doen: geen aanwijzingen geven (geen bordjes, geen vriendelijke dame die je opvangt) of teveel aanwijzingen (bezoekers zien door de bomen het bos niet meer). Zowel online als offline schijnt het heel moeilijk te zijn dit goed te doen.

Dus wederom wat tips:

  • Zorg voor een heldere, eenduidige navigatie. Gebruik termen die iedereen kent en gebruikt. Denk aan de iconen voor toiletten in bedrijfsgebouwen. Op die bordjes zet je ook niet ‘faeces-dumpplaats’. Probeer dus niet te creatief te zijn.
  • Derde verdieping, vleugel B, kamer 103, daar heeft die dame je gebracht. Maar hoe kom je terug? Duidelijke systematiek in de routes! Daarvoor gebruiken we in websites breadcrumbs (of: ‘klikpad’). Gewoon altijd doen.
  • Een zoekfunctie! Is een bezoeker al eens op je site geweest en las hij daar een interessant artikel over hoe je kikkerdril frituurt? Juist, dat vind je terug met een zoekfunctie. Gewoon logisch rechtsboven in de site, dat verwacht iedereen.

4. Geef iets tastbaars mee

Wanneer klanten over de vloer komen, geef je ze vaak wat tastbaars mee. Dat mooie bedrijfsmagazine, een brochure, een mooie map, maakt niet uit. Dus waarom niet online?

  • Interessante content op je site? Zorg dat het deelbaar is! Op het web geldt: als het niet deelbaar is, bestaat het niet. Voeg dus een printknop en mail-a-friend functionaliteit toe. Oh ja, laten we de social media share-buttons ook niet vergeten. Geen interessante content op je site? Doe dan wat aan je content… Een waardeloze brochure vind je meestal terug bij de prullenbak bij de ingang van het pand.
  • Zorg dat interessante zaken eventueel ook als downloads beschikbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan whitepapers, maar ook online varianten van je brochures.

5. Wees vriendelijk en persoonlijk

Inkoppertje, en misschien had deze wel bovenaan het lijstje moeten staan. Op het web staat je bezoeker centraal. Binnen een paar seconden is hij of zij weer weg. Zorg dus dat je de aandacht grijpt. Dat doe je door persoonlijk en vriendelijk te zijn.

  • Zorg dat je teksten leesbaar en behapbaar zijn. Korte zinnen, korte alinea’s en tussenkopjes. Gebruik ook eens een (ondersteunende) afbeelding en een opsomming.
  • Je tone-of-voice moet vriendelijk zijn en aansluiten op de doelgroep. Denk hoe je mensen aanspreekt (‘u’ of ‘je’?) en wees daar consequent in.
  • Vermijd overmatig gebruik van vaktermen, ook wel bullshit-bingo genoemd. Hier help je niemand mee, behalve misschien je leidinggevende, die op dure termen kickt.

6. Zorg dat je benaderbaar bent

Hoe vaak komt het voor dat je een telefoonnummer of e-mailadres amper kunt vinden op een site? Denk aan een lange gang met tientallen kantoren. De receptioniste zegt tegen je: “Ergens in deze gang is het loket, ik weet het alleen niet zeker. Succes met zoeken.”

Dus:

  • Zorg voor een makkelijk vindbare contactpagina. Noem deze gewoon ‘Contact’ en plaats hem achteraan in de navigatie, in elk geval bovenin de site.
  • Plaats een contactformulier, maar zet daarboven ook je e-mailadres, telefoonnummer en faxnummer. En op de contactpagina hoort wat mij betreft (wellicht ten overvloede) ook je adres en een verwijzing naar de routebeschrijving.
  • Zorg voor een bedankpagina en een bevestigingsmail na het verzenden van een contactformulier. Vertel hier de bezoeker wanneer ze antwoord kunnen verwachten.

Ehm… zijn dit niet allemaal SEO-dingetjes?

Nu je het zegt… Een groot deel van de bovenstaande zaken zijn voorwaarden die Google (ook) hanteert bij het indexeren en ranken van sites. Dat geeft al aan dat SEO tegenwoordig geen op zichzelf staand iets meer is. Goede SEO = een goede online marketingstrategie.

En nu?

Er zijn genoeg bedrijven die wel eens vrijblijvend naar je site willen kijken. Simplefly is er een van. We bieden je zelfs een gratis en vrijblijvende QuickScan aan, met concrete verbeterpunten die jij en/of je webbouwer door kunnen voeren. Geinteresseerd? Neem contact op of laat hieronder een berichtje achter!