Wat weet Google van mij?

21 maart 2011 | Joram Dees

Neemt Google op een dag de wereld over? Zal het dan toch gebeuren dat het gezicht van Larry Page op een dag op alle schermen verschijnt en ons meedeelt dat we vanaf nu onder zijn bewind staan? Of zal het Mark Zuckerberg van Facebook zijn die zijn ware bedoelingen onthult? Misschien hebben beide heren zich al goed voorbereid met de 7 stappen naar wereldoverheersing, die ehow.com voorstelt. In elk geval weten we dat Google veel van ons weet. En dat wij niet te beroerd zijn om informatie over onszelf aan Google te geven, al helemaal sinds Google Plus live is. Maar wat weet Google al van mij? Hoe verzamelt Google data?

Google search

De belangrijkste manier waarop Google data verzamelt, is met hun zoektechnologie. Elke seconde struinen de Google-crawlers miljoenen websites af naar relevante informatie. Elke relatie tussen diverse soorten content wordt geanalyseerd met het intelligente zoekalgoritme. Deze informatie is steeds meer gekoppeld aan persoonlijke gegevens.

Google accounts

Veel mensen hebben een Google-account. Waarom? Het is gratis, gemakkelijk en vaak nodig om nuttige applicaties van Google te gebruiken. Ben je eenmaal ingelogd, dan houdt Google bijvoorbeeld al je zoekopdrachten bij. Kijk op google.com/history om je browsegegevens te bekijken.Natuurlijk zijn Google’s doelen hiermee zeer nobel, blijkt uit Google’s privacy statement:

We kunnen de gegevens die u voor uw account verstrekt, combineren met gegevens van andere Google-services of gegevens van derden om u beter van dienst te kunnen zijn en de kwaliteit van onze services te verbeteren.

Het gebruik van gratis diensten komt dus met een prijs: je geeft een stukje privacy weg. Anoniem internetten lukt wat dat betreft steeds minder goed.

Google Plus

Wat is de snelste manier om gegevens over mensen te verzamelen als je Facebook niet in mag? Creëer je eigen sociale netwerk! Integreer dit met zoekresultaten en je leert iemands vrienden, ‘kringen’ en interesses kennen. Google Plus is Google’s manier om te overleven en te groeien.

Google Analytics

Duizenden websites maken gebruik van Google Analytics. Al deze sites geven hun websitestatistieken gratis weg aan Google. Google kan met behulp van deze data slimme analyses maken en de advertentie-intelligentie van Google AdWords optimaliseren.

Google’s indexatie van sociale netwerken

Google doorzoekt sociale netwerken, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Hyves, etc. Hiermee ontsluit Google ook steeds meer persoonlijke gegevens, die gecombineerd kunnen worden met alle andere data die Google beheert.

Google Latitude

Google weet waar je bent, als jij het zelf vertelt. Met Google Latitude, concurrent van Foursquare, voer je via je mobiel je locatie in, zodat je direct ziet welke lokale services in je buurt zijn. Erg handig, maar ook hier geldt dat je natuurlijk informatie prijs moet geven. Overigens moet Google voorlopig met Latitude haar meerdere erkennen in FourSquare.

Google zoeken naar afbeeldingen

In Facebook kun je foto’s taggen, maar de zoektechnologie van Google associeert op basis van analyses ook steeds beter wie wie is. Zoek je naam maar op Google images, grote kans dat je profielfoto van LinkedIn of Facebook naar boven komt. Met Picasa kun je al aardig zien hoe ver Google is met gezichtsherkenning op basis van scans.

En Facebook dan?

Facebook heeft iets waar Google minder sterk in is: uitgebreide profielen en uitgebreide relaties tussen mensen. Google indexeert sinds 2007 publieke profielen van Facebook, maar Facebook heeft een voorsprong. Lang niet alle profielen, content en relaties worden ook door Google geïndexeerd. Hoewel Google Plus inmiddels aardig snel gaat met 10 miljoen exclusieve gebruikers, kan het wel even duren voordat Facebook -met meer dan 700 miljoen- wordt ingehaald.

Waarom doet Google dit?

Google’s business-model leunt voor een groot deel op de inkomsten van Google AdWords. Door relevantere advertenties te bieden, vergroot Google de waarde van het AdWords-netwerk steeds meer. Hiervoor is het noodzakelijk om veel data te verzamelen. Door het bieden van veel handige gratis tools, zorgt Google dat mensen deze data zelf weggeven. Maar hoewel veel online diensten gratis lijken, kosten ze feitelijk een ding: je gegevens…

Wat kunnen bedrijven hiermee?

De intelligentie van Google biedt bedrijven/organisaties enorme kansen om zichtbaarheid en relevantie online enorm te vergroten. Door op relevante netwerken aanwezig en actief te zijn, vergroot je je bereik in Google. Enkele voorbeelden:

  • Profileer je bedrijf/organisatie in lokale zoekresultaten door op google.com/places je bedrijfsvermelding toe te voegen of te optimaliseren;
  • Plaats een +1-button op de pagina’s van je website;
  • Maak of optimaliseer je bedrijfsprofielen op LinkedIn, Facebook en Twitter. Deze resultaten verschijnen in Google;
  • Zorg voor content op je website die deelbaar is, zodat mensen een +1 en/of een like meegeven;
  • Geef afbeeldingen een goede beschrijving mee, zodat ook bij Google afbeeldingen je bedrijf prominent in beeld is.

Heb je ideeën, aanvullende tips of vragen? Plaats een reactie of neem contact op.