Organisatiedoelstellingen verwezenlijken met je website

22 februari 2016 | Joram Dees

Wij werken met Simplefly voor een brede klantengroep: commerciële ondernemingen, non-profits en (semi-)overheden. Dat brengt uiteenlopende uitdagingen met zich mee, maar er zijn ook veel overeenkomsten. Zo stelt elke organisatie zich strategische doelstellingen. Daarbij geldt vrijwel altijd dat de website hier aan bij kan dragen. Maar hoe zorg je dat je website bijdraagt aan deze doelen?

Welk probleem lost je website op?

Laten we eerst over een ding duidelijk zijn: een website op zich kan een groter organisatieprobleem niet oplossen. Wel kan het een effectief middel zijn bij de oplossing en is het dus een goed vertrekpunt. Wanneer je meer klanten nodig hebt om te groeien, maar er onvoldoende leads zijn is dit een probleem. Het kan ook zijn dat er genoeg leads zijn, maar de kwaliteit niet goed is. Bepaal dus eerst welk probleem je wilt oplossen.

Groei faciliteren

Bij bedrijven, maar ook bij non-profits is er vaak de wil om te groeien. Vaak sneller dan nu het geval is. Wanneer dit zo is, kun je al heel snel identificeren hoe je website hier aan kan bijdragen. Groei wordt in de regel mogelijk door een externe factor: bijvoorbeeld nieuwe klanten of nieuwe leden (maar kan ook iets totaal anders zijn). Identificeer eerst deze factor.

Van strategische doelstelling naar conversiedoelstelling

Om ‘iets’ te bereiken via je website, zul je concrete doelstellingen moeten formuleren over wat je wil bereiken met de online activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Transacties genereren (vaak in ecommerce);
  • Leads genereren (vaker bij B2B);
  • Vragen beantwoorden (service);
  • Loyaliteit bevorderen.

Het is daarbij belangrijk deze zaken te kwantificeren. Start met een 0-meting en formuleer daarna je doelstellingen. Ga er van uit dat je leertijd en -geld moet investeren wanneer je hier net mee start. Zorg dat je doelen reëel en meetbaar zijn. Wanneer je zelf geen betrouwbare 0-meting kunt doen, vraag dan rond bij vergelijkbare organisaties.

Touchpoints

Voordat iemand daadwerkelijk converteert naar klant of lid, zijn er vrijwel altijd eerst meerdere contactmomenten (touchpoints). Dit is bijvoorbeeld een telefoontje, afspraak, marketinguiting, of jawel: interactie via je website. Bedenk zoveel mogelijk laagdrempelige mogelijkheden om dit via je website te faciliteren. Wat ideeën: contactformulier, bel-me-terug, nieuwsbriefaanmelding, offerteaanvraag, chat, downloads, gratis scan. Denk ook buiten je website: bijvoorbeeld social media als LinkedIn, Facebook, Twitter, Intagram, etc.

User stories

Hoe laagdrempelig je ook denkt dat je interacties zijn, waarschijnlijk zijn ze nog steeds te hoogdrempelig. Bedenk daarom goed welk pad iemand bewandelt (dat is een ‘user story’) voorafgaande aan deze conversie. Voordat iemand je bel-me-terug formulier invult heeft hij/zij eerst gezocht via Google, een vraag gesteld op Twitter of een pagina bekeken. Zorg dat je per conversie meerdere user stories formuleert. Idealiter betrek je je publiek ook in deze fase door gebruikersonderzoek of interviews.

Start compact

Nu je weet wat je wilt bereiken, kun je de concrete activiteiten hierop afstemmen. Mijn advies: ga niet gelijk een enorm plan schrijven, maar start compact. Doe eerst weinig dingen goed en bouw dit uit bij succes. Of elimineer activiteiten wanneer uit meerdere metingen blijkt dat ze onvoldoende effectief zijn. Al deze beslissingen maak je alleen goed op basis van betrouwbare data. Zorg daarom dat je metingen (bijv. Google Analytics) hiervoor goed ingericht zijn.

Wees nooit tevreden

Stilstand is achteruitgang, ook in de online wereld. Als je dus nu goed bezig bent, is dat niet per se over een jaar nog zo. Laat je online activiteiten dus meegroeien met je organisatie. Als het goed is gaat het dan steeds beter. Het kan altijd beter, dus schakel tijdig specialisten in. Dit kan door het inhuren van externe experts, maar ook door het uitbreiden van je eigen team met specialisten. Zorg dat je daarbij altijd (externe) sparringpartners hebt met verstand van zaken. Zij kunnen je wijzen op mogelijkheden en blinde vlekken.

Hulp nodig?

Wij helpen onze klanten graag met meer dan alleen uitvoerende taken en denken graag mee. Bij de opstart van een nieuw project doen we altijd een canvassessie, waarin we bovenstaande zaken bespreken. Ook wanneer je eens vrijblijvend wilt sparren, neem dan gerust contact op!