Ik wil een nieuwe website, maar hoe?

25 mei 2018 | Martine Bogaart

Eindelijk groen licht. De nieuwe website gaat er komen en jij mag het gaan regelen. Maar wat nu? Er komt een enorme berg met werk jouw kant op. Werk waarvan je nu nog niet precies weet wat het inhoudt. Dat kan flink overweldigend zijn. Hoe bereid je je voor, en hoe begeleid je zo'n traject?

Vijf tips om grip te houden op het proces

Iedere website vraagt een eigen aanpak. Bij de een begin je al snel met het daadwerkelijke ontwerpen van de pagina’s, bij de ander ben je eerst maanden bezig met het uitwerken van persona’s, wireframes en flowcharts. De kennis van deze stappen hoef jij niet te hebben. Je webdesignbureau kan je aan de hand nemen bij de stappen die genomen worden. Wel wil jij als opdrachtgever grip houden op het proces. Deze 5 tips helpen je om voorbereid bij een bureau aan tafel te schuiven en overzicht te houden tijdens het traject.

1. Kies een product owner

Niets is vertragender voor je project dan ongecontroleerde communicatie. Kies in je team 1 persoon uit die grip houdt op het proces en de spreekbuis is tussen het bureau en je collega’s. Een persoon die gemachtigd is besluiten te nemen, de verantwoordelijkheid draagt voor het project en bij voorkeur ook budgetbeslissingen kan maken.

2. Weet wat je met je site wilt bereiken

Bedenk vooraf wat het doel van je website is; dit kun je bijvoorbeeld ook uitsplitsen in conversiedoelen. Wil je mensen informeren, activeren, leads genereren, producten verkopen of wordt het een functionele plek waar mensen mee gaan werken? Bij elke keuze die je maakt voor de website grijp je vervolgens terug naar je doelen.

3. Bedenk wat je mooi vindt en wat niet

Om te voorkomen dat je webdesign bureau de plank helemaal mis gaat slaan, is het goed voorbereid te zijn met concrete voorbeelden van websites en functies die je wel of niet mooi of goed vindt. Verzamel voorafgaand alvast wat linkjes van websites waar jij blij van wordt. Maar vergeet niet dat ondergeschikt te maken aan wat bij jouw bezoekers past: A-merken verkopen niet in een Aldi-jasje en vice versa!

4. Luister naar je webdesignbureau

In aanvulling op het bovenstaande: op sommige momenten is mooi ondergeschikt aan usability. Je kan een enorm sierlijk lettertype wel mooi vinden, maar als dit in een browser niet leesbaar is en je website enorm gaat vertragen, vertrouw dan ook op het advies van de webdesigner.

5. Stel een budgetrichtlijn vast

Voor elke probleem zijn minimaal twee oplossingen: een dure, en een goedkope. Bedenk vooraf een budgetrichtlijn en leg deze ook op tafel. Nederlanders praten niet graag over geld, maar op deze manier schep je voor beide kanten meteen de juiste verwachting.

Ben je na het lezen van deze tips er klaar voor om aan de slag te gaan? Dan komen we graag met je in contact! Vul ons offerte formulier in en wij bellen je voor een kennismakingsgesprek.