Cookiewet en de gevolgen: 10 vragen en antwoorden

27 juni 2011 | Joram Dees

Woensdag 22 juni werd de Cookiewet een feit. Op voorstel van de PVV-er Jhim van Bemmel is de Telecommunicatiewet gewijzigd, zodat ‘ondubbelzinnige toestemming’ gegeven moet worden om cookies al dan niet te laten plaatsen op de harde schijf van een websitebezoeker. Hoe de wet precies geïmplementeerd gaat worden, is nog niet bekend. Brancheorganisaties zoals het IAB zijn al bezig met een volg-me-niet-register.

Maar wat houdt de Cookiewet nu in en wat zijn de gevolgen?

Wat houdt de Cookiewet in?

Websitebezoekers kunnen straks zelf aangeven of een website wel of niet cookies van derden (thirdpartycookies) mag opslaan. Het cookievoorstel is onderdeel van een Europese richtlijn over online privacy.

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine tekstbestandjes, die bij het bezoek aan een websitepagina (tijdelijk) op je computer worden geïnstalleerd. Je ziet bijvoorbeeld wel eens een advertentie van een product dat je op een andere website hebt bekeken (lees de uitleg over remarketing). Het cookie zorgt ervoor dat die advertentie aan jou getoond kan worden. Een thirdpartycookie is een cookie dat niet direct hoort bij de website die je bezoekt, maar bij een adverteerder die op die site een advertentie heeft geplaatst.

Waarom een Cookiewet?

De politiek wil mensen meer controle geven over welke informatie van websites ze wel en niet toelaten op hun pc.

De Cookiewet is omstreden. Waarom?

Sommige mensen betogen dat internetten niet gebruikersvriendelijker wordt, omdat je telkens ergens toestemming voor moet geven door bijvoorbeeld het wegklikken van pop-ups. De PVV en D’66 vinden dit niet terecht.

Wat zijn de gevolgen van de Cookiewet?

Voor gebruikers: straks worden we gevraagd of we bepaalde cookies wel of niet willen toestaan. Dit gaat bijvoorbeeld om cookies van bepaalde adverteerders;
Voor adverteerders: het effect en bereik van adverteren wordt waarschijnlijk kleiner. Het is afwachten hoe de Cookiewet precies vorm gaat krijgen. Het besluit is nu genomen, de volgende stap is implementatie. Dit doet de overheid in samenwerking met brancheorganisaties.

Wanneer wordt de Cookiewet van kracht?

Commerciële uitingen moeten uiterlijk juni 2012 aan de nieuwe regels voldoen.

Wat zijn de gevolgen voor Google Analytics?

De gratis online webanalyticssoftware Google Analytics maakt ook gebruik van cookies om website-data vast te leggen. Het gaat dan echter om firstpartycookies. Dit betekent dat alleen van de website die bezocht wordt data wordt vastgelegd. Bekijk de video-uitleg van Google Analytics. De Cookiewet lijkt dus geen gevolgen te hebben voor het gebruik van Google Analytics. Het is momenteel al wel mogelijk om je af te melden voor Google Analytics.

Wat zijn de gevolgen voor Google AdWords?

Bij Google AdWords kan gebruik worden gemaakt van remarketing-advertenties. Het is waarschijnlijk dat dit minder goed gaat werken als gevolg van de Cookiewet, omdat hier de cookies wel worden gezien als thirdpartycookies. Je kunt je overigens nu al afmelden voor advertenties op basis van remarketing. Voor reguliere advertenties in Google en in het inhoudsnetwerk van Google zijn er vooralsnog geen gevolgen.

Wat zijn de gevolgen voor Google AdSense?

Google AdSense biedt je de mogelijkheid om geld te verdienen door het plaatsen van context-gebaseerde advertenties op je website. De Cookiewetgeving maakt het minder goed mogelijk gericht te targeten met advertenties. Daardoor kan het zijn dat het voor adverteerders veel minder aantrekkelijk is om met AdWords te gaan adverteren. Dat betekent dat Google AdSense mogelijk veel minder kan gaan opleveren.

Waar kan ik meer te weten komen?

Niet alles rondom de Cookiewet is al helemaal duidelijk. Om meer te lezen kun je bijvoorbeeld kijken op Trouw.nl, IAB.nl, of Nu.nl. Als je specifieke vragen of opmerkingen hebt, neem gerust contact op.