6 tips voor typografie in webdesign

15 september 2015 | Ivo de Vink

Ooit gehoord van de < font > tag? De < font > tag is een stukje HTML waarmee je onder andere het lettertype, de grootte ervan en de kleur kan bepalen. Deze tag werd 20 jaar geleden, in 1995, geïntroduceerd door Netscape Navigator, in die tijd de meest populaire webbrowser. Het zorgde ervoor dat de deur werd opengezet voor ontwerpers die zich gingen specialiseren in websites. De webdesigner was geboren. Daarom, nu 20 jaar later, 6 tips voor het gebruik van typografie in webdesign.

1. Kies lettertypes zorgvuldig uit

Het aanbod aan lettertypes is oneindig groot. Om deze reden is het belangrijk om lettertypes in alle zorgvuldigheid uit te zoeken. Lettertypes die er bijvoorbeeld goed uitzien op bedrukte media, kunnen slecht leesbaar zijn op het scherm. Een hulpmiddel om verschillende lettertypes te bekijken op het web is bijvoorbeeld Google Fonts.

2. Maak tekstregels niet te lang of te kort

De meest populaire nieuws en blogsites hebben ongeveer 75 tot 95 karakters per tekstregel. Ik denk dat dit ook een aardige indicatie geeft van wat prettig leesbaar is. De resoluties van schermen worden steeds hoger, en daarmee is het verleidelijk om meer tekst op een regel te tonen. Een oplossing is dan om bijvoorbeeld de tekst groter weer te geven.

3. Maak tekst ‘scanbaar’

Verdeel tekst in paragrafen en kopjes met voldoende witruimte en tekstregel afstand. Dit maakt tekst makkelijk scanbaar en geeft rust voor het oog.

4. Wees consistent

Wees consistent in het gebruik van bijvoorbeeld kopjes, platte tekst en linkjes. Dit maakt het gemakkelijker voor de gebruiker om zijn weg te vinden door de site.

5. Contrast

Zorg voor voldoende contrast tussen de kleur van het lettertype en de achtergrond. Een (gedeeltelijk) lichte foto met daarop witte tekst kan bijvoorbeeld onleesbaar zijn. Een andere foto, fotobewerking, tekstschaduw of een andere tekstkleur kan dan uitkomst bieden

6. Maak gebruik van afbeeldingen

Goed gebruik van ondersteunende afbeeldingen bij de tekst verleidt de gebruiker om de tekst ook daadwerkelijk te gaan lezen. Naast het wekken van interesse kan het een website in zijn geheel aantrekkelijker maken.